MAN: Back to bussiness
Julkaistu:Laatumerkki palaa Suomen kamaralle
Viime keväänä tehty yrityskauppa johti siihen, että MAN-linja-autot palaavat Suomeen. Merkin maahantuonti siirtyi K-Autolta Adampolis Finland Oy:lle, joka on osa liettulaista perheyhtiötä. Adampolis-ryhmä on vahva tekijä raskaan kaluston myynnissä ja huollossa.
MAN ja Neoplan kuuluvat Traton-konserniin, jonka muita merkkejä ovat Scania, yhdysvaltalainen Navistar ja etelä-amerikkalainen VW Truck Bus. Tratonin taasen omistaa Volkswagen AG.

MAN Suomessa
Kuukausi sitten Jarkko Mäkinen aloitti MANin linja-autoista vastaavana johtajana Espoon tukikohdassa. Näyttelykappaleena oli Saksasta lainassa ollut nivelletty Lion’s City 18 E. Maahantuoja panostaa nyt siis Suomeenkin ja merkin kaikki tuotteet ovat saatavilla.
Ensi vuonna MAN esittelee uuden Lion’s Cityn, jossa on mm. vaadittavat kuljettaja-avustimet ja digimittaristo.
- Bussiyrittäjiltä on kuulunut paljon sitä viestiä, että laadukasta eurooppalaista merkkiä ei juuri ole ollut tarjolla. Siihen kysyntään mekin lähdemme tuotteillamme vastaamaan, bussipomo Mäkinen tiivistää.

Varsinkin Ruotsissa Lion’s Cityllä on vankka kannatus. Tuhannesta valmistetusta bussista peräti 200 sijaitsee naapurimaassamme. Myös baltit luottavat paljon MAN-busseihin. Mallia valmistetaan Puolassa (sähkö/diesel) ja Turkissa (vain diesel).
Yksi kova valtti MAN-sähkäreissä on se, että jopa autojen akut ovat omaa valmistetta ja niiden(kin) laadunvalvonta on omissa käsissä. Saksalaisella laadulla on siis kaikupohjaa edelleen. Uuden bussin toimitusaika on 7 - 11 kuukautta, joka on valttikortti sekin.
MAN aikoo tarjota tuleviin kilpailutuksiin nimen omaan laatua. Akkubussien luvattu toimintamatka pitää edelleen kutinsa vielä 12 ajovuoden jälkeenkin, merkki lupaa. Jopa Suomi-kummajaista, eli 15-metrinen kolmeakselinen paikkuri löytyy merkin portfoliosta. Tästä villityksestä olisi suomalaisten viranomaiskilpailuttajien ja liikennöitsijöiden hyvä tarkistaa katsantokantaansa.
Teksti ja kuvat: CC