Van Hool on taloudellissa vaikeuksissa

08.03.2024

08.03.2024

CC-toimitus | Uutiset

Belgialaisen bussivalmistajan rahakirstu on lähes tyhjä ja nyt etsitään pelastusveneitä toden teolla. Mukaan tarvitaan pääomittajataho(j)a nostamaan Van Hool taloudellisesta suosta.
Flanderin aluehallinto olisi valmis rahallisesti tukemaan Van Hoolia, sillä edellytyksellä, että mukaan saataisiin yksityinen taho tai tahoja. Tarjokkaita vaan ei ole jonoksi asti.

Van Hoolissa on meneillään rakennemuutos. Yhtiö työllistää 2 500 henkilöä pelkästään Belgiassa. Maksut tavarantoimittajille ovat niin ikään viivästyneet.
Yhtiö palkkasi hiljattain hollantilaisen ammattikorjaajan Marc Zwaaneweldin kriisipäälliköksi.

Ilman ulkopuolista tukea ja rahoitusta tulevaisuutta ei ole. Van Hool on toimittanut rahoituskonsortiolle saneeraussuunnitelman kuinka alhosta voitaisiin nousta.

Asiassa on poliittinen puolensa, kuten Belgiassa aina. Jotkut aluehallinnon poliitikot kyseenalaistavat, että miksi pitäisi sijoittaa tukirahaa kenties uppoavaan laivaan: ”Joku taho yrityksen ostaa konkurssin jälkeen edullisesti, jos ostaakseen on.”

Perhe- vai perkeleyhtiö

Van Hool on siis perhe- tai sukuyhtiö, mutta sielläkin on vähintään kolme eri katsantokantaa ja kahdeksan sukuoksaa. Mammonaa, ja eri yrityksiä, suvulla kyllä riittäisi, mutta yhteistä halua ei niinkään. Onko sukulaisuuksista hyötyä vai haittaa – jää nähtäväksi.

Lyhyesti siis

Van Hool kärsi paljon pandemiasta, kuten kaikki muutkin toimijat. Yhtiön tilanne vaan on se, että kassassa ei ole rahaa maksaa laskuja, ja kun laskuja ei makseta (ajallaan), niin osiakaan busseihin ei saada eikä valmiita autoja rullaa ulos asiakkaiden odotusten mukaan. Palkkakulut kyllä juoksevat koko ajan.
Van Hool lanseerasi uuden T-malliston puolisen toista vuotta sitten ja paikkuripuolella tekemistä riittää. Tilauksia on sisällä paljon.

(De Tijd, CC)

Olet osastossa uutiset. Artikkelitarinoihin pääset tästä.

Yhteistyökumppanimme
12 = VDL (1.2.2024)
Charterclub Finland