VDL:n uusi Futura
Julkaistu:Hollantilainen monialayritys VDL kertoi linja-autopuolen suunnitelmistaan kansainväliselle lehdistölle viime viikolla. Paikkuripuolella saimme tuta uuden Citean sekä kauko- ja turistiliikenteeseen tarkoitetusta uudesta Futura-mallista.

Vision Futura
Uusi Futura on erinäköinen kuin nyt. Meille esiteltiin yksi prototyyppi ulkoapäin ja lasikuitumuovista valmistetut oikean bussin kokoiset keula- ja perämallinteet. Vielä työnimeä kantavan ”Vision Futura”:n muotokieli on tunnistettavaa VDL:ää, mutta kenties konservatiiviseen suuntaan. Uusi Futura tuo mieleen niin Scania Touringin kuin meidän deltalaisen V9700:n.
- Olemme ottaneet huomioon uutta mallia tehdessämme omat vahvuutemme. Nämä omat mukana uudessakin mallissa. Esimerkiksi keveys ja tietty muotokieli. Tekniikkapuolella huomioidaan jo nyt nollapäästöiset energiavoimalinjat. Ensimmäiset Futurat esitellään vuoden 2024 viimeisellä neljänneksellä vielä diesel-teknologialla, kertoi bussipomo Pieter Gerdingh.
VDL-bussit luottavat edelleenkin DAF:in teknologiaan. Merkeillä on hyvä yhteistyö niin kehityksessä kuin käytännössäkin. Miksi hyvin toimivaa muuttaakaan. Kiinnitin huomiota, että VDL puhuessaan nollapäästöisestä tekniikasta esimerkkinä oli vain vety. Mutta ei vedetä tuosta liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Joku energia sopii jonnekin maahan ja taajamaan - toisenlainen toisaalle.
Ei volyymia tuottavuuden kustannuksella
VDL on melkoisen hyvin hereillä nykynormaalissa tilanteessa. Bussibusiness on muuttunut pysyvästi.
Merkki aikoo juoksuttaa erilaisia versioita vain, jos niille nähdään tilausta. Enää ei yritetä tarjota kaikkea kaikille. Tämä tarkoittaa, että kaksikerrosautot, kolmiakseliset tai takaovi/-vessa-autot saattavat jäädä toteutumatta.
Mikä uuden mallin nimeksi?
Piirrustuspöydillä ja tiedotustilaisuudessa käytettiin termiä ”Vision Futura”. Ei tarvitse lyödä edes vetoa, että lopullinen markkinointinimi on jotain muuta. ”Onko se Futura 3”? - Voisi olla sekin, vastattiin.
Ulkomuodon lisäksi uudistuksia kokee myös matkustamo. Siitä oli esillä vain ajatuksia.
Brysselin Busworld-näyttelyssä nähdään uusi Citea ja pieniä välähdyksiä uudesta futuurista.

Tilauskirjat uuden Citean osalta kertovat, että tuotetta on myyty jo yli 750 kappaletta. Skandinaviaankin melkoinen määrä on tulossa seuraavien vuosien aikana.
Citea tulee ensimmäiseksi saataville noin 12- ja 13,5 metrisenä malleina. Ensi vuonna valikoima laajenee kolmeaskeliseen ja nivellettyyn malliin.