Mercedes avaa uusia ovia
Julkaistu:
Toukokuun puolivälissä Berliinissä kansainvälisille bussitoimittajille esiteltiin uusia Mercedes-tuulia. Pääpaino esittelyssä oli uusi bussien huoltokorjaamo ja uudet akut. Charter Club -lehti oli mukana.
Uusi huoltokorjaamo ja myynti
Esittelypäivä järjestettiin Daimlerin uudessa pisteessä, jossa tullaan huoltamaan, korjaamaan ja myymään linja-autoja. Paikka on nimetty ”Mercedes-Benz Bus World Home”:ksi. Se sijaitsee Branderburgin lentoaseman lähellä hyvien autobaanojen risteyskohdassa. Uusia ja käytettyjä Mercedes- ja Setra-bussejakin voi sieltä ostaa.
Uusi huoltokorjaamo osaa myös hyödyntää vanhojen Mercedes-sähköbussien akkuja. Puhutaan second lifestä eli niitä voidaan hyödyntää toissijaisissa tehtävissä kuten kiinteistön energiatalteenotossa. Mercedes sanoo, että uuden sähköbussin akkujen elinkaari työssään olisi noin kahdeksan vuotta, ehkä enemmänkin järkevällä käytöllä ja latauksilla.
Paikan virallisia avajaisia vietetään kesäkuun puolivälissä ja varsinainen palvelu alkaa heinäkuussa.
Kolmas akkusukupolvi
Mercedes kertoi, että kolmannen polven NMC-akkuteknologia on nyt tätä päivää, joka on kestävyydessään ja suorituskyvyssään edellisiä parempi. Nikkeli-Magnesium-Koboltti -akut ovat myös paremmin suunniteltu ja niitä voi korjata. Ehkei loppuun käytetyistä akuista tulekaan ongelmajätettä.
Intouro Hybrid
Mersun lyhyt Intouro K-malli on saatavilla myös hybridinä. Eli lisäpotkua jos sitä katsot tarvitsevasi. Koeajotuntumani kertoi, että kylläpä kelpaa kiihdyttää.
Itse K-Intouroa koeajoin loppuvuonna Seinäjoella (lue CC-lehti 4/22), mutta tässä esittelyvaunussa oli hieman eri tekniikka. Koeajossa oli lisäksi normaalimittainen ja perinteinen diesel-Intouro, mutta sitä on vaikea verrata näihin kahteen eri tekniikalla olleeseen linjavaunuun.
Kurz und Hybrid
eCitaro
Berliinin ja miksei suomalaistenkin kaupunkien paikkurina eCitaro on kuljettajalle mitä helpointa duunta. Kaikki on niin vaivatonta; oli kyseessä kiihdytys tai hidastaminen - kuten paikallisliikenteessä yleensä on. Mallinimi Citaro on ollut käytössä jo vuodesta 1997 ja maailmalle niitä on valmistettu yli 60 000 kappaletta. eCitaro jatkaa sitä polvea. Sähköinen jälkeläinen on hyvin samanlainen kuin fossiiliset edeltäjänsä. Näin ollen mitään massiivista perehdytystä kuljettaja ei tarvitse. Nappulat ja säätimet noudattavat edeltäjiensä linjaa.
Katso myös video:
Teksti: Kimmo Wirén
Kuvat: Daimler ja Kinmo