Uusin Setra liitää matalalla
Julkaistu:Koeajot suoritettiin Schwäbisch Gmündissa, noin 50 kilometriä Stuttgartista itään monipuolisessa ympäristössä.
Setran väki kutsui taas luokseen eurooppalaisia autotoimittajia ja kansainvälisen bussiraadin jäseniä koeajamaan uusia Setran matalalattiabusseja.
Viime syksynä Setran uutuusmarssin aloitti malliston yläpään Comfort- ja Top Class. Nyt esittelyvuorossa oli paikallis- ja seutuliikenteeseen lukeutuva MultiClass LE500.
Vielä dinosauriin mehulla kulkevia
Arvatenkin tämä lienee viimeinen diesel-polttoainetta polttava mallisto, sillä ohimennen kuultiin, että 2-7 vuoden sisällä premium-merkki hyödyntää toisenlaisia energioita. Suunnittelu niiden osalta etenee. Kannattaa muistaa, että Mercedes-merkkisenä niitä on jo tarjolla.

Esittelyautot
Kolme erilaista versiota samasta MultiClassista: 10,5 metrinen, 1+1 ovinen Voith-laatikolla, normaalipituinen 12-metrinen seuturi ZF:n Ecolife 2 -vaihteistolla ja kolmantena Hybrid-vaihtoehto.
Setralla on nyt tarjota tähän kategoriaan useita erilaisia komponenttivariaatioita ja varusteita, eli ”rakenna oma bussisi”. Liki 15-metrinen ja kolmeakselinen (vaikka 1+2+1 -ovinen) Setra on saatavilla myöhemmin.
Uusista MultiClass LE -busseista kerrotaan laajemmin Charter Club -lehden kolmosnumerossa, joka ilmestyy syyskuussa.

Katso Setran esittelyvideo
Teksti: Kimmo Wirén
Kuvat: Dieter Rebmann / Daimler ja KW