Uusia busseja marssii markkinoille

14.10.2022

14.10.2022

Artikkelit | Kimmo Wirén

 

Julkaisuja kuin liukuhihnalta

Tänä kesänä niin Scania kuin Volvo esitteli uudet kaukoliikennebussiensa alustat. Syksy tuo mukanaan nyt ainakin Setran ja VanHoolin uutukaiset.

Bussiteollisuus on niin ikään kärvistellyt epidemian kanssa, sillä kauppa ei ole käynyt. Veikkaan vahvasti, että hiljaisuuden aika on käytetty uusien tuotteiden tai ainakin päivitysten suunnitteluun. Niin voimakkaasti valtamerkit nyt julkaisevat uusia bussejaan ja nimenomaan turistiluokkaan. On otettu uusi alku.

Setra esitteli internetissä uudet Comfort- ja Topclass -mallit jokunen kuukausi sitten. Kansainvälinen lehdistö pääsee näitä busseja fyysisesti koeajamaan marraskuun alussa. Mercedes-perheen Intouro-seuturi on niin ikään uusittu ja siitä luvassa koeajojuttu jo seuraavassa lehdessä. Belgialainen VanHool esittelee uuden T-sarjansa kuun puolivälissä ja katuripuolelle on tarjolla uusi A12.

Bussimaakarien selviytyminen tähän päivään on pitkälti ollut katurien ja tarkemmin, sähköbussien varassa. Niin ja muiden energiavaihtoehtojen testaamisessa. Tärkeä segmentti se toki.

Meidän ”suomalaisten oma” Carrus Delta on pärjännyt mielestäni hyvin 9700DD:nsä kanssa. ”Jumbostareja” tehdään vientimarkkinoille, mutta kovasti toivoisin, että suomalaisiin rekisterikilpiin niitä pian saataisiin.

Vuosi 2022 ja sen loppuvuosi jättää jäljen, sillä melkein kaikki merkit marssittavat uusia busseja markkinoille. On tämä myös hienoa aikaa niin kuljettajalle, bussiyritykselle että myyjillekin. Niin ja bussijournalisteille.

Olet osastossa artikkelit. Uutistarinoihin pääset tästä.

Charterclub Finland