Uutiset

Flixbus on tuonut sähköbussin pitkän matkan liikenteeseen

05.12.2018

Helmikuun 13. päivä 2013 Euroopassa otettiin merkittävä askel linja-autoliikenteessä. Flixbus aloitti liikennöinnin. Flixbus on laajentunut lyhyessä ajassa aggressiivisesti Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Flixbus toimii tällä hetkellä 29 maassa.

“Our vision is smart and green mobility for everyone to experience the world.”

Helmikuussa 2018 Flixbus aloitti pilottikokeiluna pitkän matkan vuorojen operoinnin kahdella täyssähköbussilla Pariisin ja Amiensin välillä Ranskassa (143 km suunta). Lokakuun 25. päivänä Flixbus aloitti Saksassa operoinnin vakituisessa reittiliikenteessä Frankfurtin ja Mannheimin välillä (109 km). Saksalainen täyssähköbussi Flix-E-Bus operoi kaksi edestakaista matkaa päivässä Frankfurtista Mannheimiin Frankfurtin lentoaseman ja Heidelbergin kautta. Flixbus käyttää 100% ympäristöystävällistä puhdasta sähköenergiaa. Sähköbussin on laskettu säästävän noin 82 tonnia CO2 -päästöjä ensimmäisenä käyttövuonna tavalliseen dieselbussin CO–päästöihin verrattuna.

Bussi ladataan kahdesti päivän aikana. Bussia ladataan myös yön yli Mannheimin linja-autoasemalla (Mannheim ZOB - Zentrale Omnibusbahnhof) tai väliaikaisella latausasemalla Frankfurtissa. Latausasemien latausteho on 80 kWh. Bussissa on kaksi 180 kW sähkömoottoria. Sähköbussissa on Litium-rautafosfaatti akut. Akkujen kapasiteetti on 207 kWh, jotka mahdollistavat noin 200 kilometrin toimintasäteen täydellä latauksella. Sähköbussin on valmistanut kiinalainen BYD. Bussissa on 51-istumapaikkaa.

BYD

BYD tarkoittaa Build Your Dreams. BYD on perustettu vuonna 1995, jonka ensisijainen liiketoiminta-alue on autoteollisuus, mutta yhtiö on myös suuri kannettavien laitteiden akkuvalmistaja. Konserni työllistää yli 187 000 henkeä. Yhtiö on vuokraa sähköautoja ja on mukana taksitoiminnassa. BYD Auto on perustettu 2003 ja BYD auto kehittää ja valmistaa sähköautoja Denza -nimellä Kiinan ja Intian markkinoille. Vuonna 2013 BYD auto valmisti ja myi 506 189 sähköautoa. Ensimmäinen BYD sähköbussi valmistettiin 2010. Vuonna 2015 sähköbusseja valmistettiin jo 6000 kappaletta ympäri maailmaa. Myös yksi BYD täyssähköinen kaupunkibussi operoi aikoinaan pilottikokeilussa Espoon sisäisessä liikenteessä.

Flixbus

Flixbus tekee yhteistyötä ilmasto-organisaatio Atmosfairin kanssa, joka tuottaa palvelualustan Flixbussin Co2 -neutraaleille lipuille, jotka mahdollistavat matkustajien kompensoida aiheuttamansa hiilipäästöt millä tahansa Flixbussin matkalla.

Flixbussin perustaja ja toimitusjohtaja André Schwämmlein kertoo, ”Haluamme muuttaa tulevaisuuden liikkumista. Vaikka sähköbussit ovat kalliimpia hankintahinnaltaan, olemme vakuuttuneita, että sähköbussihankinnat ovat kannattavia investointeja yrityksellemme, asiakkaillemme ja ympäristölle pidemmällä aikavälillä. Palveluntarjoajana osoitamme, että tämä on liikkumistapojen muutoksen potentiaalinen käännekohta”

Greenpeace Energy on Flixbussin yhteistyökumppani sähköntoimittajana. Greenpeace Energyn hallituksen jäsen Sönke Tangermann kertoo, ”Yhtiömme tavoitteena on saada ihmiset käyttämään enemmän joukkoliikennettä tai valitsemaan oman auton sijaan polkupyörän tai auton jakamispalvelut. Jotta ajoneuvot olisivat ympäristöystävällisiä, on ajoneuvojen käyttövoimana käytettävä sähkö tuotettava puhtaasti. Emme tarvitse ainoastaan uuden tekniikan käyttöönottamista, tarvitsemme muutoksia myös liikkumisen asenteisiin”

FlixMobility on lanseerannut myös Flixtrain -brändin Saksassa 2018. Flixtrain -junat kulkevat Hampurin ja Kölnin välillä sekä Berliinin ja Stuttgardin välillä. Juna yhteyksiä tullaan lanseeraamaan lisää 2019.

”Kuljetussektorilla on kaksi rinnakkaista suuntausta, toisaalta ihmiset ovat liikkuvampia, mutta ymmärtävät myös liikkumisen seuraukset, joita henkilöautojen kuljettaminen voi aiheuttaa ympäristölle”, sanoo André Schwämmlein. ”FlixMobilityn tehtävä on tarjota vaihtoehtoja kestävälle ja ympäristöystävälliselle matkalle, joka sopii ihmisen tarpeisiin Euroopassa, Yhdysvalloissa ja tulevaisuudessa entistä laajemmilla alueilla. Uskomme, että mukava, kätevä ja ympäristöystävällinen matka on mahdollista kaikille”.

Milloin Suomeen?

Milloin nähdään ensimmäinen täyssähkö pitkänmatkan linja-auto suomalaisessa rekisterissä? Se voi olla nopeammin kuin voidaan ajatellakaan. Tällainen täyssähköinen pitkän matkan linja-autohan olisi täydellinen mm. pääkaupungin kiertoajeluihin, lentokenttä ja hotelli transfereihin ja muihin lyhyisiin siirtoihin, joihin tarvitaan turistiluokan linja-autoa.

Flixbus lyhyesti

300 000 yhteyttä päivittäin

2000 kohdetta

29 maassa

40 milj. matkustajaa (2017)

1200 työntekijää

7000 kuljettajaa

300 yhteistyökumppania

Toimistot: München, Berliini, Milano, Zagreb, Amsterdam, Tukholma, Århus, Praha, Budapest, Bukarest, Madrid, Varsova ja Los Angeles

Perustajat: Jochen Engert, Daniel Krauss ja André Schwämmlein

 

Sähköbussi lyhyesti

Valmistaja: BYD

Valmistusmaa: Kiina

Moottori: 2 x 180 kW

Akkukapasiteetti: 207 kWh

Toimintasäde: n. 200 km

Latausteho: 80 kW

paikkaluku: 51 istumapaikkaa

 

 CC

06.07.2019Pinkbus aloittaa suorat yhteydet
23.06.2019Viimeiselle matkalle bussilla
16.06.2019Deltan Jumbo teki paluun
30.05.2019Van Hoolilta midibussi
16.05.2019Näkökulma: Osta puhtaampi omatunto
02.05.2019Ruotsissa kokeillaan täysikokoisia autonomisia busseja
03.02.2019Neste K Linnatuuli on vuoden 2018 Taukopaikka
12.12.2018Ensimmäinen VDL Citea SLE Electric -tilaus Suomeen
05.12.2018Flixbus on tuonut sähköbussin pitkän matkan liikenteeseen
18.11.2018Gonsiori, jota ajetaan aamulla ja illalla eri suuntiin

Siirry arkistoon »