Uutiset

Ensimmäinen VDL Citea SLE Electric -tilaus Suomeen

12.12.2018

Vuoden 2018 syksyllä VDL Bus & Coach täydensi sähköistä Citea- tuotevalikoimaansa Low Entry -malleilla. Helsinkiläinen joukkoliikenneoperaattori Tammelundin Liikenne Oy tilasi ensimmäisenä asiakkaana Suomeen kaksi VDL Citea SLE-129 Electric -linja-autoa. Linja-autot otetaan käyttöön Helsingin Vuosaaren linjoilla 90 ja 96 elokuussa 2019, jossa ne korvaavat suoraan osan kyseisten linjojen dieselbusseista. Ilta ja yöaikaan linjat liikennöivät Helsingin Rautatientorille.

 

"Julkisen liikenteen rooli on keskeisessä asemassa terveellisempään elinympäristöön siirtymisessä. Joukkoliikenneoperaattorina meille on tärkeää auttaa tekemään Helsingistä vähäpäästöisempi kaupunki. Olemme ylpeitä tuodessamme ensimmäisenä linja-autoliikennöitsijänä Suomessa sähköbusseja liikenteeseen puhtaasti kaupallisin perustein yhteistyössä VDL Bus & Coachin kanssa", sanoo Tammelundin Liikenne Oy:n toimitusjohtaja Launo Elers.

 

”Citea SLE-129 Electricin ensimmäisen tilauksen myötä Tammelundin Liikenne osoittaa luottavansa VDL Bus & Coachin osaamiseen ja kokemukseen sähköisen linja-autoliikenteen markkinajohtajana. Olemme ylpeitä siitä, että asiakkaan nykyisten 22:n VDL Citea LLE -linja-auton laivuetta täydennetään ensimmäisillä VDL Citea SLE Electric -linja-autoilla, ja odotamme tulevaa yhteistyön jatkamista Helsingin tekemiseksi vähäpäästöisemmäksi", sanoo VDL Bus & Coach Finland Oy:n toimitusjohtaja Henrik Mikkola.

 

VDL Citea SLE-129 Electric

Citea Electric on 12,9 metriä pitkä Low Entry -linja-auto, jossa on 40+3-istumapaikkaa ja suuri, noin 80 matkustajan kokonaiskapasiteetti, joten se sopii hyvin Suomen markkinoille. Tammelundin Liikenteen Citea SLE-129 Electric -linja-autoissa on uusi 216 kWh:n akusto. Päiväsaikaan linja-autoja käytetään lyhyillä noin kahden ja viiden kilometrin mittaisilla linjoilla ja ne ladataan Vuosaaren metroasemalla. Illalla ja yöllä linja-autot liikennöivät noin 17 ja 19 kilometrin reittejä ja niitä ladataan myös Helsingin Rautatientorilla. Linja-autoja ladataan käytön aikana katolle asennetulla virroittimella 300 kW teholla. Yöaikaan niitä hidasladataan CCS-liittimen välityksellä 50 kW:n varikkolatureilla Tammelundin Liikenteen varikolla. Tammelundin Liikenteen kaksi VDL Citea SLE-129 Electric -linja-autoa liikennöivät jopa 22 tuntia vuorokaudessa yhtäjaksoisesti.

 

Lisätietoja:
VDL Bus & Coach Finland Oy

06.07.2019Pinkbus aloittaa suorat yhteydet
23.06.2019Viimeiselle matkalle bussilla
16.06.2019Deltan Jumbo teki paluun
30.05.2019Van Hoolilta midibussi
16.05.2019Näkökulma: Osta puhtaampi omatunto
02.05.2019Ruotsissa kokeillaan täysikokoisia autonomisia busseja
03.02.2019Neste K Linnatuuli on vuoden 2018 Taukopaikka
12.12.2018Ensimmäinen VDL Citea SLE Electric -tilaus Suomeen
05.12.2018Flixbus on tuonut sähköbussin pitkän matkan liikenteeseen
18.11.2018Gonsiori, jota ajetaan aamulla ja illalla eri suuntiin

Siirry arkistoon »