Uutiset

Pinkbus aloittaa suorat yhteydet

06.07.2019

Bussimaailmaan on tulossa hieman värikkäämpi uusi tarjoaja: Pinkbus. 

Pinkbus tarjoaa suorat vuorot Berlin-München ja München-Düsseldorf väleillä. Bussi ei pysähdy välillä muissa paikoissa lainkaan. Tämä säästää aikaa, kertoo Christian Höber yksi kahdesta Pinkbussin toimitusjohtajasta. OMNIBUSREVUE:n haastattelussa.

Toinen merkittävä muutos, verrattuna muuhun tarjontaan, on kiinteä hinta. Kaikki reitit maksavat tällä hetkellä 25 euroa, huolimatta siitä milloin lippu ostetaan. Lisämaksuja, esimerkiksi ylimääräisistä matkatavaroista tai uudelleenvarauksista, ei peritä. Polkupyöriä ei kuitenkaan voida kuljettaa vuoroilla tällä hetkellä. Pyörätuolin käyttäjät voivat varata matkan suoraan. Varauksen jälkeen Pinkbus ottaa pyörätuolilla kulkevaan matkustajaan yhteyttä varmistaakseen, että pyörätuolin tarvitsemat kiinnityskohdat ovat käytettävissä.

Pinkbus koostuu tällä hetkellä neljästä linja-auto yhtiöistä, jotka kuuluvat NWO (Nordrhein-Westfalenin linja-autoyhtiöiden yhteistoimintayritykseen). Osakkaina nämä yritykset ovat siten suoraan mukana yhtiön menestymisessä. "Kumppanimme varmistavat, että linja-autojen laatu pysyy korkealla kaikilla mukavuuksilla", sanoo Christian Höber. Pinkbus operoi vuoroja yksinomaan Neoplan Skylinereillä. Tällä hetkellä liikenteessä on seitsemän linja-autoa, joista yksi on vara-autona huoltojen ja korjausten hoitamiseksi. Yritykset haluat näin välttää muiden vaihtoehtoisten linja-autoja käyttöä niin paljon kuin mahdollista.

Idea Pinkbus:iin syntyi kuusi vuotta sitten, kun Christian Höber perusti ensimmäisen linjaliikenneyrityksen Paderborniin. Yhdessä hänen pitkäaikainen ystävänsä Tino Engelmann, joka työskennellyt aiemmin 12 vuotta asiantuntijana alalla, ymmärsi hankkeen tärkeyden. Alun perin kaksikko olisi halunnut aloittaa aikaisemmin, mutta koska alalla oli haasteellinen tilanne viime vuosina, he jäivät mieluummin odottamaan.

Pinkbus aikoo palvella kaikkia tärkeimpiä kaupunkeja, joista suorat yhteydet ovat mahdollisia tulevaisuudessa. Toisessa vaiheessa he aikovat laajentua Frankfurtiin, Hampuriin ja Stuttgartiin. 

Mitä muuta Pinkbus haluaa tehdä toisin kuin esimerkiksi Flixbus?

Kun Christian Höberiltä kysytään, hän kertoo, että suurimmillaan linjakumppaneiden määrä olisi enintään kahdeksasta yhdeksään yritystä. Pinkbus haluaa siis kasvaa muutaman kumppanin kanssa.

Pinkbus pitää myös erittäin tärkeänä turvallisuutta. Skyliner on varustettu uusimmilla turvajärjestelmillä, ja kaikki MAN-kuljettajat ovat käyneet ajoturvallisuus koulutuksen uusiin linja-autoihin. Kuljettajilla ei myöskään pitäisi olla liian pitkiä työaikoja tai liian tiukaksi suunniteltuja työvuoroja. Aluksi reittejä ajetaan vain yhdellä kuljettajalla. Pidemmillä reiteillä käytetään useampia kuljettajia, kuten esimerkiksi Düsseldorf-München välillä.

Heinäkuun 1. päivästä alkaen ajetaan aluksi yksi yhteys per päivä per suunta ja reitti. Pääsääntöisesti lähdöt 8:30 ja 9:30 ja saapuvat määränpäähän 15:30 ja 16:30. Mikäli kysyntä kasvaa, tavoitteena on laajentaa toimintaa.

Miten Pinkbus haluaa reagoida, kun muut linja-auto-operaattorit toimivat alussa aggressiivisesti?

Christian Höber sanoo: "Tietenkin toiset voivat yrittää tehdä meille vaikeuksia yhden euron lippuja myymällä, mutta loppujen lopuksi kaikkien yritysten pitää tulla toimeen taloudellisesti. " Pinkbussissa on mukana taloudellisesti vahvoja kumppaneita, jotta päästään käynnistys vaiheen yli.

06.07.2019Pinkbus aloittaa suorat yhteydet
23.06.2019Viimeiselle matkalle bussilla
16.06.2019Deltan Jumbo teki paluun
30.05.2019Van Hoolilta midibussi
16.05.2019Näkökulma: Osta puhtaampi omatunto
02.05.2019Ruotsissa kokeillaan täysikokoisia autonomisia busseja
03.02.2019Neste K Linnatuuli on vuoden 2018 Taukopaikka
12.12.2018Ensimmäinen VDL Citea SLE Electric -tilaus Suomeen
05.12.2018Flixbus on tuonut sähköbussin pitkän matkan liikenteeseen
18.11.2018Gonsiori, jota ajetaan aamulla ja illalla eri suuntiin

Siirry arkistoon »